Tweede reisverslag Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Paparoa, Nieuw Zeeland van Manon Elbertsen - WaarBenJij.nu Tweede reisverslag Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Paparoa, Nieuw Zeeland van Manon Elbertsen - WaarBenJij.nu

Tweede reisverslag Nieuw-Zeeland

Door: Manon & Jasper

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 November 2015 | Nieuw Zeeland, Paparoa

We zijn alweer drie weken in Nieuw-Zeeland en wat is het hier geweldig mooi. Zoveel groen om je heen, water en dieren (die voornamelijk bestaan uit schapen). We worden onderhand dan ook schapen moe. Niet heel gek met de 30 miljoen schapen die hier leven. Er leven hier meer schapen dan mensen, niet normaal. Al blijven de lammetjes erg schattig (zie foto).

We hebben in de drie weken tijd dat we hier zijn al veel gezien. Zo zijn we naar Nugget Point gereden. Hier hebben we een wandeling gemaakt naar een formatie rotsen in het water. Hier leven veel zeeleeuwen, zeehonden en pinguins. Deze hebben we dan ook gezien. Wat een geweldige dieren allemaal (zie foto’s).

Deze zelfde dag zijn we ook naar de Purakaunui Falls gereden. Dit is één van de meest gefotografeerde watervallen van Nieuw-Zeeland. Deze foto’s worden gebruikt voor kalenders, kaarten en boeken. Mooi om deze waterval in het echt gezien te hebben in plaats vanaf een plaatje.

Vanaf de waterval zijn we doorgereden naar een klein plaatsje genaamd Waikawa. S’avonds zijn we naar een strand genaamd Curio Bay geweest. In de avond kun je hier pinguins spotten. Hier hebben we één van de zeldzaamste pinguins gezien. Dit zijn de Yellow-Eyed pinguins. Dit is één van de weinige plekken in de wereld waar deze pinguins nog leven. Echt een geweldige ervaring om deze pinguins in het echt te zien maar ook zo onwerkelijk dat je ze in het wid kan bewonderen (zie foto).
De volgende dag wilde we weer gaan rijden maar het had de hele nacht geregend en het regende deze ochtend ook nog. Je kunt het zelf wel bedenken; regen + gras + camper = vastzitten, dit zaten we dan ook flink. In de regen en wind, allebei nat en onder de modder hebben we verschillende pogingen gedaan om de camper los te krijgen, helaas werkte dit niet. Jasper is toen naar het dichtbijzijnde huis gelopen en heeft het voor elkaar gekregen dat deze man zijn zoon ging bellen om te vragen of hij onze camper uit de modder wilde trekken met zijn auto. Binnen 15 minuten stond zijn zoon met laarzen tot aan zijn knieën bij onze camper. Dit laat toch wel zien hoe vriendelijk en hoe behulpzaam de mensen in Nieuw- Zeeland zijn. De camper werd met de auto uit de modder getrokken. Even waren we nog bang dat hij bumper en al zou mee trekken, maar dit viel gelukkig mee. Opgelucht op het grindpad konden we er met zijn tweën weer om lachen, maar even dacht ik dat we hier nog wat nachtjes zouden moeten slapen. Opgelucht konden we weer door met onze dag, het wat uiteraard pas 09.30 uur.

Met wat tussenstops zijn we doorgereden naar Milford Sound. Een prachtige weg er naartoe, dit was al genieten. Smalle wegen, veel groen, watervallen en bergen met sneeuw. Om 09.00 uur gingen we met de boot. Wat een ervaring. Je vaart met de boot door de Fiorden. We hadden deze ochtend prachtig weer. En moet je nagaan dat het hier +300 dagen per jaar regent, echt geluk gehad dus. Naast het geluk met het weer hebben we ook geluk gehad met het spotten van wildlife. Tijdens de boottocht hebben we zeehonden en pinguins gezien. En het allergaafste van de boottocht is dat we voor de derde keer walvissen hebben gespot. Dit was erg speciaal omdat ze al een aantal jaren geen walvissen hadden gespot. Dus we hebben enorm geluk gehad (zie foto’s).

Vanaf Milford Sound zijn we doorgereden met wat tussenstops naar Queenstown. Wat een gezellige en leuke stad zeg! Queenstown is het Mekka van de extreme buitensports. Hier kun je echt van alles doen bungeejumpen, paragliden, mountainbiken en nog veel meer. Super leuk om iedereen zo actief bezig te zien in de natuur. Een dag zijn we de stad in geweest en de andere dag hebben we de Gondela gepakt. Dit is een gondel wat normaal als lift fungeert tijdens ski periodes en wat in de lente en zomer periode gebruikt word als lift om boven op de berg wandelingen te maken, te mountainebiken, bungejumpen of te paragliden. Jasper heeft voor één dag mountainbike down hill gekozen. Hiervoor heb je een speciale fiets nodig om van boven aan de berg naar beneden te mountainbiken. Hierbij heb je verschillende routes door het bos, over rotsen, schansen en andere heftige dingen.

Vanaf Queenstown doorgereden richting Wanaka. Onderweg kwamen we langs een wijnstreek. Hier hebben we een wijnproeferij en rondleiding gedaan in de grootste wijnkelder van Nieuw-Zeeland. Erg leuk om zo’n rondleiding gehad te hebben en te genieten van lekkere wijntjes. Naast de wijnproeferij en rondleiding zijn we ook naar de Blue Pools geweest. De naam zegt het al, dit water is super blauw. Het blauwe water is het resultaat van de sneeuw van de bergen dat in het water terecht komt. Dit ijswater is super schoon en helder. Een geweldige plek om gezien te hebben. Ook zijn we deze dag naar de Thunder Creek geweest. Deze waterval is 28 meter hoog en loopt over in de Haast River (zie foto).

Een paar dagen later zijn we naar Tai Poutini National Park gereden. Hier hebben we de Fox Glacier en de Franz Josef Glacier bewandeld. Honderen jaren geleden waren de gletsjers veel langer. Doordat de aarde opwarmt slinken de gletsjers. De natuur is complex dus ze weten niet hoe de Fox Glacier en de Franz Josef Glacier er over een aantal jaren eruit ziet. Misschien kan de volgende generatie nog dichterbij de gletsjers komen dan dat wij nu konden (zie foto’s).

Naast dat we geweldige plekken opzoeken, overnachten we ook op de meest waanzinnige DOC campings. Hier zijn weinig faciliteiten maar de “normale” holiday campings kunnen hier niet tegenop. Je slaapt op de meest mooie plekken in de natuur. Echt geweldig.

Vanaf de gletsjers zijn we doorgereden naar Paparoa National Park. Hier hebben we Pancake Rocks en de Blowhole bezocht. De rotsen lijken op opgestapelde pannekoeken. Zeewater, regenwater, gravel en tijd hebben deze fantastische rotsen gecreerd (zie foto’s). Vanaf hier gaat ons avontuur verder naar het Abel Tasman National Park. Hier kunnen we de goudgele stranden gaan bewonderen, hier hebben we veel zin in!!

Veel liefs van ons xxx

• 15 November 2015 - 13:42

Soraya:

Super leuk vehaal weer!!
    Lekker genieten nog daar samen!<3

• 15 November 2015 - 13:44

Hans En Jannie Maassen:

Wat een prachtig verhaal weer. Jullie worden echte concurrenten van Floortje Dessing hoor!!!!

En zoals jullie al aangaven wat lief dat jullie zo geholpen werden met de camper.
    En weer mooie foto's.

Een genot om jullie te volgen.

Veel lief van ons vanuit een nat Nederland.

Aankomende zaterdag komt de fam. Elbertsen gezellig bij ons om het Kerstdiner te bespreken.
    Jullie horen nog wel wat wij allemaal gaan maken.