Great Ocean Road - Reisverslag uit Portland, Australië van Manon Elbertsen - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Portland, Australië van Manon Elbertsen - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Door: Manon & Jasper

Blijf op de hoogte en volg Manon

21 Oktober 2015 | Australië, Portland

Na een week in Nederland te zijn geweest, zijn we weer terug in Australië om ons avontuur voor te zetten.
Vanaf Sydney zijn we naar Adelaide gevlogen en hebben daar onze camper weer opgehaald. Vanaf Adelaide zijn we doorgereden naar Portland, de start van de Great Ocean Road. De Great Ocean Road is een weg langs de zuidkust van Australië, dit is de mooiste kustweg van de wereld.
De eerste stop was London Brigde dit is zo’n 20 km voor de bekende Twelve Apostles. De naam doet al vermoede wat het is. Een rotsformatie gemaakt door het zeewater wat tegen de rotsen aan slaat (zie foto London Bridge).
Alle rotsformaties langs deze route zullen in de loop der jaren veranderen. Dit komt doordat het zeewater continu tegen de kust aanslaat.

De volgende stop was Loch Ard Gorge. Ook op deze plek is de rotsformatie compleet gevormd door zeewater. Op deze plek zijn we naar beneden gelopen en hadden we een prachtig uitzicht vanaf het strand op de rotsformatie (zie foto’s Loch Ard Gorge).

Na Loch Ard Gorge zijn we aangekomen bij het meest beroemde deel van de Great Ocean Road de rotsformaties The Twelve Apostles. Hier heb je een geweldig uitzicht over verschillende rotsen. De naam zegt wel twaalf apostles maar letterlijk zijn het er nog maar zeven, dit is ook in de loop der jaren minder geworden (zie foto’s Twelve Apostles).
Vanaf hier hebben we de lange Great Ocean Road een vervolg gegeven met de nodige tussenstops en overnachtingen. Jasper heeft hier een hengel gekocht en heeft deze zo nu en dan aan de kust uitgegooid met als resultaat soms een lekkere vis als avondmaal.

Aangezien we nog wat tijd moesten inhalen van onze week in Nederland zijn we niet in Melbourne gestopt maar doorgereden naar Eden. Na al een aantal frustrerende walvisspots gedaan te hebben waren we nu toch echt aangekomen in het Mekka der walvissen. Na het informatie centrum bezocht te hebben en informatie verkregen te hebben voor de whale watching zijn we met de auto naar één van de hotspots gereden. Naar een lange tijd de zee opgestaard te hebben was het eindelijk raak. De Humpack whales met hun kalf waren in de verte te zien. Het kalf sprong er vrolijk op los. Dit was echt een geweldige ervaring.
Nu we wisten dat de Humpack whales op hun terugweg waren naar Antarctica en een goed breeding season achter de rug gehad te hebben, moesten we ze hier vanaf dichtbij kunnen bekijken. Dezelfde dag nog hebben we een boottour geboekt. Verheugd gingen we de boot op en het was binnen tien minuten al raak. Moeder en kalf die van zo’n 10 meter afstand te zien waren. Wat een geweldige ervaring. De twee uur durende boottocht hebben wij tientallen walvissen en kalven gezien. Ook zwommen er dolfijnen en zeehonden met de boot mee. Echt een ervaring om nooit meer te vergeten (zie foto’s Whale Watching).

De volgende dag zijn we naar Jervis Bay gereden, met het vooruitzicht dat het de aankomende twee dagen mooi weer zou worden, ook wisselt het weer hier net zoals in Nederland met de dag. Jasper was zo enthousiast over de walvis tour dat hij het niet kon laten om nog een keer te gaan en dit keer met mooi weer en dit keer met veel springende kalven (zie foto’s Whale Watching). Diezelfde dag nog zijn we doorgereden naar het witste strandzand van de wereld; Hyams Beach genaamd, voor meer details check het Guinness World Book of Record (zie foto’s Hyams Beach).
Met nog drie dagen voor de boeg te hebben en 5500 km gereden te hebben zit ons Australië avontuur er alweer bijna op. En nog met 200 km te gaan naar Sydney, vliegen we zaterdag naar Nieuw-Zeeland.

Dikke kus Manon en Jasper.

• 21 Oktober 2015 - 09:08

Lilyan:

Wat een prachtig verslag weer; wat een avontuur en we :"voelen" jullie gelukkig weer genieten na een hele verdrietige onderbreking!! Zo ontzettend trots op jullie.
    Deel 1 zit er bijna op; ik hoop van harte dat deel 2 ook weer 1 groot avontuur wordt!
    Liefs Liel

• 21 Oktober 2015 - 15:42

Manon:

Wat een mooi verhaal Manon! Super mooi wat jullie allemaal zien en meemaken. Geniet weer verder!

• 21 Oktober 2015 - 19:46

Jannie Maassen:

Heerlijk om te zien dat jullie weer volop aan het genieten zijn.
    En wat een prachtige foto's.
    Nogmaals lieve groetjes van ons en laat ons maar weer gauw meegenieten van de volgende mooie verhalen en foto's!
    Dikke kus, Hans en Jannie

• 21 Oktober 2015 - 22:22

Josefien Loock:

Wat een mooi verslag, en prachtige foto's. Ik lees dat jullie echt genieten. Fijn dat we dit een beetje kunnen meebeleven. Een goeie reis naar nieuw zeeland en blijf genieten.
    Groetjes Jan en Josefien.

• 21 Oktober 2015 - 23:48

Joop:

Weer een prachtig verslag van jullie reis! Wij zijn blij dat jullie er weer van kunnen genieten. Wat zien jullie toch een enorme mooie plekken, beesten en wat een visser die Jasper! Geniet nog een paar dagen van Australië en dan op naar Nieuw Zeeland, om weer andere ervaringen op te doen, alvast een goede reis en een mooie vlucht, groetjes, Ria en Joop.